Det er en jungle derude med forskellige kure. Det du skal gøre, er at være målrettet, glad og have en tro på, at denne gang lykkes det. Dette er nemlig IKKE en kur, men en sundere livsstil. Hvor du lærer at mærke efter hvad du har brug for eller hvad din krop har brug for. Alt dette skal læreres og det tager tid at få omstillet tankerne til en sundere livsstil.

Kig dig selv i spejlet og glæd dig over de fortrin du har. Brug også din fantasi og forestil at du ser dig selv som du ser ud når du har nået dit resultat og glæd dig over det lige nu!

Lær at lytte til dig selv og dine behov. Hvad er det lige præcis jeg har brug for er det måske vand i stedet for mad eller noget helt tredje? 

Tænk positive, glade tanker om dine planer. Du kan spise lige præcis det du har lyst til! Men mærk lige efter først inden du spiser. Da det er meget vigtigt at have glade tanker inden du spiser og imens du spiser, men også bagefter du har spist! -hvis jeg er blevet for mæt og tung så er det jo ikke så glade tanker der melder sig, så MÆRK EFTER! og LYT TIL DIG SELV! Så bliver du fyldt med glæde, kærlighed og enorm selvrespekt.

  • Find balancen i det du spiser.

For at du spiser det din krop har brug for så skal den cirka have 50% grønt, 25% protein og 25% stivelse, samt fedt (ca. 3 spsk.) -og det er til alle måltider.

Så inden du skal spise, så se på maden og stil disse spørgsmål:

-er der for lidt grønt?

-er der for lidt eller for meget protein?

-er der for meget stivelse?

-er portionen for lille eller for stor?

Du skal helst være mæt flere gange om dagen, så du ikke går ”sukkerkold”. Det er vigtigt at du ikke sulte dig. Der er masser af fødevare, du kan spise løs af. Mange overvægtige mennesker får for lidt mad. Overvægtige mennesker har også et naturligt behov for mad. (Bare så du ikke tror at sulte dig selv er ensbetydende med at tabe sig! Det er det ikke!) Men lad være med at spise! Hvis du ikke er sulten.

  • Prøv at tænke positive tanker.

Hvis du har en dårlig dag, så skal du ikke banke dig selv oven i hovedet med det. Tænk på at dagen i morgen bliver meget bedre. Og nyd så det du spiser i stedet for at ærgre dig over det. Op på hesten igen! Jeg har lært at nyde alt det jeg spiser. Jeg tænker over hver mundfuld der ryger ind. Det er dejligt at kunne nyde maden og spise det som resten af familien spiser!

  • Få en god spisestrategi.

Før du begynder at spise, lægger du hånden på maven og vurderer mentalt nærværende hvor sulten du egentlig er. Fortæller din mave dig at du virkelig er sulten, eller udspringer trangen til mad af noget helt andet? Hvad føler du rent faktisk? Hvad er det du virkelig har brug for?

Når du begynder at spise, lægger du en gang imellem hånden på maven for at mærke hvor mæt du er blevet. Spis til du er behagelig mæt. Det er bedst at spise højst 3/4 dele af det du kan.

Spis små bidder og læg gerne kniv og gaffel på tallerkenen mellem hver bid.

Prøv at lægge hånden på maven flere gange om dagen for at mærke efter om du er sulten.

Hvad vil du spise i dag? Hvad bliver du og din mave mest glad for? Der er ingen der kan fortælle dig hvor meget du ”bør” spise eller hvor meget du ”bør” veje. Disse ting ved du bedst selv. Du behøver blot at blive bevidst om hvad din krop fortæller dig!

  • Bevæg dig hver dag! Få motion!

Det er meget vigtigt at du bevæger dig.

Du skal bevæge dig som du gerne vil og som du ved er godt for dig! Det er fint med 10 minutters dans eller 30 minutters gåtur. Det bestemmer du! Når kroppen er glad, er du også glad.

Grunden til at motion er vigtigt er, at når din krop begynder at forbrænde, så vil du have at den forbrænde fedt og ikke muskler og det er vigtigt at vide at kroppen forbrænder muskler først og derefter fedt, men når den tager på, så tager den først fedt på! Musklerne skal derfor holdes ved lige og/eller motioneres, så du bliver stærkere og/eller holder muskelmassen intakt. Så det er fedtet der bliver forbrændt! Jeg laver f.eks. ”De fem tibetanere” hver dag og det har givet mig rigtig meget smidighed og styrke i musklerne. (du kan finde dem på nettet. Der er rigtig fine YouTube videoer af hvordan du laver dem).

  • Dine tanker om det at være slank.

Dine tanker og overbevisninger bestemmer dine følelser helt suverænt!

Du kan ikke bruge indre konflikter og dårlig samvittighed til noget. Du skal lære at ting tager tid også nye vaner, men jo flere gange du gentager ting jo lettere er det, så bliver det mere virkeligt og velkendt og til sidst har du lavet en ny god vane.

Hvis du tænker at det hele er svært og besværligt, så er det svært og besværligt. Du kan også tænke at det er dejligt at kunne spise hvad du syntes du har brug for, men i små mængde. Du kan tænke at det er vigtigt at holde kroppen sund og slank. Og at det er bedste at mærke din mave og krop inden du giver dig i kast med at spise. Det er en rigtig god ide at fortælle dig selv at du ser bedre og bedre ud for hver dag der går med din nye livsstil og at det får dig til føle dig som verdens bedste! Det er en rigtig god ide at mediterer. Sæt stille musik på, tøm hovedet og slap fuldstændig af og forestil dig hvordan du ser ud når dit resultat er nået!   

Du kan også fortælle dig selv dejlige historier f.eks. fortæl dig selv at du er dejlig, skøn, smuk osv. så du får gode tanker og skønne følelser om dig selv. (ved godt det kan være svært i starten, men prøv at overkomme det!).
Det er vigtigt at elske sig selv.

  • Lav nye madregler! VIGTIGT AT: Lad være med at spise, hvis du ikke er sulten!

Hvis du læser dette, har du sikkert været på kur flere gange og måske har du fulgt flere forskellige af slagsen. Derfor ved du jo godt hvad der er sund og usundt for dig at spise! Det vil sige at du skal spise fornuftigt og det kan alle lære at gøre det er ikke den store videnskab, men det du skal lære er at lægge dårlige vaner på hylden og så mærke din krop og hvad den har brug for. Uanset hvilket mad du vælger, så er det vigtigt at du er bevidst om hvordan din krop og specielt din mave reagerer på det du spiser. Hvis den siger ”det her smager ikke så godt”, så lad være med at spise resten, find noget andet eller mærk om du stadigvæk har brug for mad! Når du har spist så mærk efter hvordan det mærkes og husk fornemmelsen af det du har spist og husk det til næste gang du har lyst til den fødevare eller andet. Hvis du pludselig ikke kan spise mere midt i måltidet så lad resten ligge. Den store skraldespand er bedre at bruge til skrald end din krop.

Når du er ude og bliver tilbudt mad, så husk at mærke efter hvor meget kroppen har brug for. Du kan sagtens spise af forretten, hovedretten og desserten men tænk lige og mærk lige efter hvor meget du skal spise af de enkelte dele!

Du dør ikke af sult hvis du ikke lige har spist hjemmefra og skal et eller andet. Du må gerne mærke sulten! Det er ok.

Lad være med at fortryde det du spiser, men tænk positivt og nyd hver en mundfuld og næste gang så tænker du over det inden! Dette er jo en livsstilsændring og ikke en kur, så du bestemmer altid selv.

Husk at det er med kærlighed til dig selv at du ønsker forandringen.  

Hvis du syntes din mad er kedelig, så find nogle nye retter.  Nettet vrimler med lækre opskrifter.  

Sådan :o) Så er du klar til at komme i gang med din nye sundere livsstil

Håber du kan bruge mine ideer til noget!